Saturday, 30 June 2018

Tulislah

Bismillah,

Alhamdulilah, semangat untuk kembali menulis sudah kembali. Series, susah nak buat balik apayang kita dah lame tinggal. biasalah buzy kan, memang lama gila x update blog, kalau bayi tu dh masuk sekolah rendah rasanya, betapa lamanya kan..


Kita kita fikir balik lah,
Bila dah malas nak buat sesuatu kita kan fikir seribu satu alasan 
untuk tak nak buat kan.
Buzy tu bukan alasan yang boleh diterima sangat .
Memang takda orang kat dunia ni yang tak buzy langsung
Semua orang akan sibuk dengan apa dia rasa penting 

Bila kita fikir nak buat sesuatu,
secara langsung kita akan jadi rajin nak buat walaupun dengan apa cara sekalipun kita cuba nak buat
.
Insya-Allah, sikit2 lama lama jadi bukit, kalau tak buat sekarang, perkara tu takkan setel.
So, macam penulisan lah, walaupun kita memang takde idea langsung, cuba tulis jugak, walaupun satu perkataan,dari perkataan jadi perenggan, dari perenggan jadi ranggap, dari ranggap jadi karangan. hah..kan dh berjaya.

Memang dulu, tak buzy macam sekarang, makin banyak benda kena buat dan fikir.Takpe, bila kita ada azam nak buat, dan cuba untuk buat, perkara tu akan berjaya buat jugak nanti, Insya-Allah.


Tulislah,
Ia boleh menjadi saham di sana
Jika bisa tulisanmu menjadi sesuatu yang membina,
Entah engkau tak tahu betapa ramai manusia
Semakin dahagakan kata-kata
untuk terus menghadapi hari-hari mereka

Tulislah,
Kita tak kan tahu tahap kemampuan sendiri
Masih belum bermula dan asyik menyendiri
Cuba terus bersegera dan menulislah walhal untuk diri
Jangan perkecilkan kebaikan walaupun tidak dipandang tinggi

Tulislah,
Andai kata-katamu mampu membuka mata masyarakat,
Tentang kita sudah ketinggalan dalam segala aspek secara hakikat,
Mereka masih kurang kesedaran untuk maju dalam menuju negara yang berdaulat
Siapalah kalau bukan kita yang bermula dari diri serta keluarga kemudian sekelian rakyat.

Tulislah,
Tanpa perlu mengharapkan apa-apa
Bukan untuk mereka sahaja
Namun, untuk membaiki diri kita

Wallahua'lam.
Sekian
Salam 17 Syawal.


Friday, 6 January 2017

Kuliah petang

5 keadaan hati
✨🌺🌺✨🌺🌺✨ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ✨🌺🌺🌺🌺🌺✨ ✨✨🌺🌺🌺✨✨ ✨✨✨🌺✨✨✨

1)hati yg bermusuh(benci, dengki)
2)hati yg bercelaru(bertindk diluar kewarasan
3)hati yg terdedah (masuk unsur negatif) 4)hati yang susah diubati (senang diserang penyakit, susah nak rawat) -bila dah sakit, kena cepat rawat -bila tak rawat, hati jadi mati( tak suka dengar nasihat) @ (Buat dosa tak rasa bersalah)

8jenis penyakit:💊
1.Resah
2.Gelisah
3.lemah
4.malas
5.takut
6.Bakhil
7.Penindasan orang
8.Belenggu Hutang

Cara nak ubati hati:
1- Cinta kepada Allah
2- Takut azab Allah
3- Selalu mendampingi alim ulamak
4- Selalu mengingati Allah dalam apa juga keadaan

-Ciri2 orang yg beriman [Surah Ali Imran :191]

5)Hati yang berbolak balik(mudah berubah) -Doa kepada Allah :
# supaya hati tak cenderung kepada kejahatan
# Allah limpahkan rahmat
# Allah beri ketenangan hati

3 keadaan manusia😯
1) tak boleh diperdaya -para rasul dan nabi😄
2) ibarat bola😈 -mudah diperdaya
3) bermain tarik tali Kejap iblis menang, kejap😥 manusia menang

Kesimpulan📜
¤Kenali hati sendiri ¤Keraguan itu datang dari Syaitan
¤Doa hati tetap dalam agama dan ketaatan kepada Allah
¤Sediakan perisai :zikir@amalan rohani

#sudutan dari buku Tqrbiyah ruhiyah

Wallahua'lam😎

Thursday, 27 October 2016

Ceramah Isu-Isu semasa

Bismilah 😉

Penceramah 1:
YB Ustaz Nasaruddin Tantawi
(YB Temerloh)

€3 Perkara penting:
1)Aqidah
2)Sahsiah
3)Akhlak

#3 elements seimbang
-Tarbiah
*Generasi pelapis
-Dakwah
*Turun jumpa semua orang
-Sahsiah
*Hantar wakil ke parlimen

#Semua perlu bekerjasama buat kerja, bukan bergantung kepada individu tertentu Sahaja 😃

# Serangan musuh pelbagai arah

*ramai orang dah respect PAS
~Budaya Politik Matang  Dan Sejahtera
~Negara bayangan
-7 ciri: antaranya,
#Pertahankan  Prinsip Islam 💪
¥ Jangan taat pada pemimpin yang  pentingkan diri sendiri
•Hadi seperti  pengikut Nabi USA,  Adah Kena blah dengan Gergaji,  Ada yg Kena solat best, Ada Yg Kena Paul dipalang salon.... Kerana mempertahankan  Islam😭

√Mati kerana taat adalah lagi baik daripada hidup dalam maksiat

🎩Sejarah PAS...
Memperjuangkan ISLAM
*Siapa yang keluar dari PAS, sebab rasa berjuang dalam PAS lambat  menang 😔

📡PAS tetap mempertahankan Kerusi yang  pernah bertanding.

#Pertahankan Prinsip, Orang Hormat 😎

Penceramah 2:
Ustazah Hajjah Salamiah Mohd Nor

¤ Sampaikan maklumat kepada masyarakat ¤

¢Muslimat Kena mempersiapkan diri untuk berdakwah

~Bajet 2017

#Bidang pendidikan

*Peruntukkan untuk University dikurangkan sebanyak 19.6%

*Bajet tak adil!
#Bajet urusan pertadbiran ditingkatkan
#Bajet50 juta untuk sekolah cina, sekolah agama tak Ada Bajet😐
-Biarkan rakyat jahil,  supaya dapat kekalkan pemerintahan 😤

¥ Wawasan 2020...
* Lain pemimpin,  lain objektif
*Tak disebutkan dah.

¢Usahakan Tanah Terbiar di Pahang📢
¢Masalah anak Muda Yg leka dengan hukuman📢

😠Jangan tertipu dengan Bajet.

Selagi BN berkuasa,  hak  rakyat  susah nak dipenuhi 😤

#Bila ada kesedaran, Ada tanggungjawab untuk buat  penjelasan. 📢

*Kalau tak Kita siapa lagi? 🙆

√Dekati orang Islam
😮

Kuliah mahgrib

Bismilah ๐Ÿ˜‰

Oleh: Yb Ustaz Nasaruddin

(YB parlimen PAS  Temerloh) ๐Ÿ˜Š

- RUU356 1994
*3 tahun Penjara, 5 Rubi ringgit, 6 Kali sebatan ( maksimum)

#Qazaf
80 Kali  rotan๐Ÿ˜ฏ

Sokong RUU 355 √
-Menarik taraf  mahkamah syariah ๐Ÿ˜š

• satu satunya akta  yang  dibincangkan di  seluruh negara ๐Ÿ˜…

•RUU355 ini, Perkara kecil sahaja,  tak melibatkan hukuman mati

* Hukuman kepada pencuri,murtad Dan bughah ( pemberontakkan kepada negara Islam) tak  dapat dilasanakan kerana melibatkan mahkamah sivil๐Ÿ˜ฏ

# Sepatutnya ahli agama beri penjelasan supaya orang awam dapat memahami hukuman  Islam ini  secara jelas๐ŸŽ“
Bukan menambahkan lagi kekeliruan๐Ÿ™‡

*Orang Bukan Islam tak dipaksa untuk dihukum dengan hukuman Islamhanya  orang Islam Sahaja ๐ŸŽฉ

¤Malaysia  tak meletakan Islam secara  perlembagaan, Maka tak perlu ikut pandangan Yg mengatakan hukuman perlu dilasanakan kepada seluruh rakyat  Tanpa mengira  agama, kerana negara Kita hanya meletakan Islam sebagai agama persekutuan,Bukan sebagai Perlembagaan ๐Ÿ“œ

๐Ÿ’ฃKalau tak dapat dilaksanakan semua hukuman Dalam Islam,  Jangan  tak Ada usaha nak jalankan langsung ๐Ÿ’ช

๐Ÿ“šPendakwah
-Kena bersabar ๐Ÿ˜”
-Kena menerang, Bukan menyerang๐Ÿ˜Ž
-Tenang, beri Masa untuk dia paham๐Ÿ™‹
-Kita macam doctor, tugasnya  merawat pesakit ,  bukan membenci pesakit๐Ÿ‘ฐ
-Iktibar dari kisah Nabi dengan orang kafir Yg buta๐Ÿ˜ข
-Jangan terlalu melampau ๐Ÿ˜ค

* Insya-Allah, RUU355 Akan dibahaskan pada akhir sidang  parliament.
Doakan supaya terbuka hati -hati ahli paelimen untuk menyokong pindaan ini. Aamiiin ๐Ÿ™Œ

Wallahua'lam ๐Ÿ˜‰

Kau suke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...