Monday 5 December 2011

Novel Versus

Assalamualikum...

Hah!! Alhamdulilah ari nie rase segar ckit da menulis post baru,sebb baru mandi..:P..Nak tau npe x??..
ce bace ce bace..
Hari nie mesti pelik ckit kan sebb kt Fb koi x de pon 'tande hijau bulat'..a.k.a on9.. la ari nie..

Nak tau x sebb ape...semagt ngat bagi tau la plok da ... setelah membuat kesimpulan.'gedik nye ayat 2'.koi dapati 2 je sebb koi  'jarang' ckit on9 berbanding ngan hari bese..

1.ari nie koi tolong Makcik Kamariah angkat barang..barang2 atau hadiah2 untuk digunakan pade 11.12.2011  nie sebb ade Hari Kebajikan Halwa nk diadakan di Pamak Kasih...tolong je lah~tapi nie punggah barangsekejap je lah ..x ar sampai sehari ar nak punggah barang2 nie an..

Yng ke-2 nye, sebb koi layan novel 'Versus' yg dikarang oleh Hlovate..koi rase penulis nie terkenal gek..
x Tau ar ari nie semgat ngat  nk sambung  bace sampai 432 muke surt gek.huh!!.seb baek ar. ari 2 da separuh bace novel 2 ...x ar bayak sangt .lega~....penat ar gek...

Koi rase Novel 'versus' nie x la best sangt..tapi kalo dah bace..rase terus nk abiskan dalam sehari je!!..x caye try ar bace....




Kalo nk cite ape nk yg ade kt nivel 2 mmg banyak..x daye koi nk cite nye....
Erm..x sangke la plok, tadi rase search kt google nk cari image je... ..masukkan lah an..


Kt goole search je jumpe plpk blog yg ade cite pasl nie..ermm..lagipon rase malas nk cerite pon..copy je lah ape yg ade kt blog dye..hehe.tajuk yg dye bagi,..layan jelah...



Aku suka baca novel Versus karya HLOVATE


Aku mengaku, aku adalah seorang lelaki yang mempunyai perasaan tipikal terhadap novel-novel di pasaran 
sejak zaman sekolah lagi. Pada aku novel-novel tebal yang di baca kebanyakkan gadis tak lebih
 dari jiwang, cinta-cinta yang meleleh-leleh, dan hanya fantasi cinta si penulis semata-mata. 
Seingat-ingat aku, aku hanya baca Novel Perlumbaan Kedua ketika Form 4 dan Julia (Form 5).
 Itu pun kerana novel tersebut wajib di baca kerana masuk dalam paper Bahasa Malaysia ketika SPM. 
Kalau tak, haram aku tak baca. 

Tapi semua pandangan tipikal aku tentang novel berubah apabila aku secara tak sengaja terbaca novel bertajuk 
VERSUS karya HLOVATE. What can i say about this novel is "DAMN, THIS NOVEL IS VERY NICE.!!!!". 
 Walaupun aku ambik masa dekat 3 minggu lebih untuk habis baca, tapi aku puas hati.
 Seriously karya pertama HLOVATE ini betul-betul membuatkan aku ketagih nak cari novel dia yang lain.
Novel ini menceritakan 'penghijrahan' 2 watak utama dalam novel ini Ashraff Omar dan Minn Edina (Minn) dari
 remaja yang gila bermain skateboard dan sering mengabaikan perintah agama menjadi orang yang lebih
berakhlak soleh dan solehah. 


Ashraff Omar (AO)

Si AO ni mula-mula agak kerek nak mampos, macam haram kekerekan dia. Berlagak pulak tu. 
Mentang-mentang la dia hensem (bajet), dia ingat dia star. Tambah pulak dia ni handal 
bermain skateboard. 


Si AO ni tiba-tiba berubah menjadi baik dan menjadi pemuda alim dan soleh setelah dia luahkan perasaan
 dia pada Minn, tapi masa tu Minn reject dia. "Berubah untuk You". Perkataan itu yang membuatkan
 dia berubah. Memang mula-mula dia berubah pasal dia nak ngorat si Minn tu. Tapi bila dia sambung 
study kat Australia, dia bertemu dengan seorang kawan yang betul-betul membuatkan dia berubah 
menjadi pemuda yang soleh terus. Kat Australia baru dia belajar balik bab-bab agama yang
 dulu lama dia tak amalkan.Kat Malaysia tau main skate saja, sembahyang pun lompang-lompang, 
baca Quran apatah lagi. 


Minn Ed'Sassin Edina 

Dia cukup marah bila AO panggil dia Ed'Sassin pasal gelaran tu dah lama dia tak pakai dah sejak dia tinggalkan alam skates ni. 


Dari awal-awal lagi penulis membayangkan Minn ni seorang budak perempuan yang menjaga penampilan..
 Itupun just berubah penampilan saja. Tapi bila dia masuk satu Perkhemahan Ibadat, terus dia 
berubah 180 darjah. Dia rajin sembahyang, rajin baca Quran, mengaji tafsir, baca buku-buku agama
 karya Harun Yahya, Ibrahim Amini, Sheikh Abdul Qadir dan lain-lain. 


Last-last apa jadi dengan dia orang? Dia orang kahwin kat Australia masa dua-dua ekor ni study 
kat Macquire University. Tapi sebelum kahwin tu, macam-macam jadi. Ah, macam haram ajer
 aku punya review ni. Memang aku fail-lah bab review ni. Malas dah aku nak review. 
Dah, korang pi cari la kat kedai buku. Confirm layan. Bukan tipikal novel cinta. 
Takde jiwang meleleh, cintan cintun, takde. 


Oh, aku lupa..aku suka ending novel ni. Ending dia, beberapa hari sebelum majlis kenduri kahwin dia orang,
 lepas sembahyang subuh AO & Minn terus keluar dating; main rollerblade kat kat tempat dia orang
 selalu main masa zaman jahiliah dulu. Damn sweet... Aku esok dah kahwin ingat nak buat macam tulah, 
naik BMX pagi-pagi buta dengan bini aku. 



Diambil dari blog??...Nie cume serba sedikit cebisan cerita dari novel nie....Kalo rse bereminat ngan novel nie,beli jelah....tapi layan je lah~


Banyak pengajaran dan iktibar dapat diambil dari novel nie..bukn bace saje2 je..:P

Nampaknye ari nk semakin pagi.mate plok rase semakin ngantok..tidur dulu ;la..~Insa-Allah,kalo dipanjangkan umo esok kite jumpe lagi...Insa-Allah~

Assalamuikum.. ..

No comments:

Post a Comment

Kau suke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...