Wednesday 4 May 2016

Hijrah

Sekolah yang gah dengan nama di daerah Temerloh itu nun letaknya di atas bukit sudah berpuluh tahun menjadi tumpuan penduduk di sini untuk menjamin generasi yang bertakwa.
Besar sungguh sekolah ini. Ya, bagi menampung kira-kira 1000 orang pelajar. Di celah-celah bangunan sekolah, terdengar suara-suara pelajar yang riuh apabila guru tidak masuk kelas.
Namun, yang lebih menarik perhatiannya ialah suatu perbualan tersebut.

" Betul ke kau nak pindah, Muna " Tanya Najwa.

" Mana pulak kau tau ni, Najwa? " Muna cuba nak mengelak soalan yang ditanya.

" Adalah dengar-dengar orang cakap, orang tanya dia, dia tanya orang balik. Bukan nak jawab soalan" Najwa tidak berpuas hati.

" Bangun semua ! Assalamualaikum, ustazah. Terdengar suara Usamah selaku ketua kelas 4 bukhari memberi salam apabila Ustazah Anis.

Kedatangan ustazah secara tidak langsung menyelamatkan Muna daripada menjawab soalan maut Najwa tadi. Huh, lega.

Kalau boleh, aku nak pindah senyap-senyap je. Tak ramai tahu lagi bagus. Memang ada alasan yang tersendiri untuk berpindah sekolah. Mula-mula memang rasa nak teruskan belajar dekat sini ambik SMA, lepas tu STAM. Macam adat kakak-kakak dan abng-abang aku lah. Tapi, aku rasa memang susah sangat nak hafal 10 subjek ni. Tambahan, ustazah dekat sini ramai yang kuat bagi 'ancaman'.

" Kalau kamu semua tak nak hafal semua ni boleh, tapi satu je kena buat, isilah borang pindah sekolah". Fuh masih tengiang-ngiang lagi kata ustazah tu. Seram betul.

Alhamdulilah, apa yang aku tak sangka ialah ayah aku setuju aku nak pindah sekolah. Yelah, adik-beradik aku yang lain mana lepas nak pindah. Kesian dekat kakak aku yang nak pindah sangat lepas dapat result PMR, tapi, disebabkan tak dapat 9A, dia tak boleh pindah. Padahal lagi 1A je dah penuhi syarat ayah aku. Punyalah payah kan ? Allah lebih tau yang terbaik, kakak aku yang tu dah sampai dekat Jepun, bidang ekonomi tajaan JPA-MARA, rezeki dialah. Berkat dengar cakap mak dengan ayah juga katanya.

Mak aku macam tak ada masalah nak bagi kebenaran pindah, cuma aku tak rujuk adik-beradik aku je mintak pendapat. Macam dah tau je jawapan . Confirmlah tak bagi. Diorang tak boleh, mana boleh aku boleh. Lagipun dulu, aku pergi sekolah, penuh satu kita tu adik-beradik aku, minyak kereta pun tak lah membazir sangat. Tapi, aku tinggal sorang je naik kereta dengan ayah aku sekarang ni, rugilah kan. Mana taknya, setiap Form ada je adik-beradik aku, cuma kau dengan kak aku tu selang 2 tahun. Adik aku sorang tu biasa naik motor takde lesen, sebab kes bangun lembat lah. Jarak rumah pun bukannya dekat. Logiklah aku pindah sekolah berasrama.

" Muna kau nak pindah sekolah kan, samalah lah kita", Adibah kawan sekelas tahun lepas ada rancangan sama dengan aku. Dia kelas Sains, aku Akaun. Yang penting, ada geng nak pindah, yes. Suara dia pun macam teruja sangat nak pindah sekolah ni.

" Nanti kita sama-sama pergi pejabat ", aku dah mulakan langkah pertama untuk teruskan hasrat berpindah.

" Ok, rehat nantilah ", kami dah berpakat.


"Cikgu yakin korang akan pindah semula dekat sekolah ni tak sampai dua minggi nanti, tengoklah. " kata-kata cikgu Seh tu buat aku terkejut. Yakin betul cikgu ni.

Kitaorang apa lagi, tersengih-sengih jelah mampu. Dalam diam, aku  cabar diri sendiri supaya tak berpatah balik ke sekolah ni.

Selesai tandatangan guru Kokurikulum , cikgu Seh tadi, kita orang cepat-cepat nak keluar dari pejabat, tak nak jumpa cikgu lain dah. Lagipun, masa rehat dah habis, kenalah cepat naik, kalau tak jadi kes ponteng pulak, tak pasal-pasal je.


BERSAMBUNG...(ikut mood la)










Kau suke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...